Berkongsi Sumber Laut China Selatan Adalah Lebih Baik Daripada Alternatif Dalam Keadaan Krisis Tenaga Yang Semakin Teruk

Menurut petikan di ChannelNewsAsia.Com, sebahagian daripada deposit gas asli yang belum diterokai terbesar terletak dalam beberapa kawasan Laut China Selatan yang didakwa China, mencetuskan kebimbangan ia mungkin cuba campur tangan dalam penerokaan dan pengekstrakan Indonesia, kata penulis ini.

Pada Januari, kerajaan Indonesia meluluskan penerokaan gas asli di blok gas Tuna, sebahagian daripada deposit gas asli terbesar yang belum diterokai di dunia. Pembangunan blok itu tidak mungkin datang pada masa yang lebih baik, dengan bekalan tenaga global semakin terancam akibat persaingan kuasa yang hebat dan rejim monetari yang semakin ketat.

Sehingga kini, masalah keselamatan tenaga telah diperbaiki secara buatan oleh musim sejuk yang lebih panas di Eropah dan kemelesetan global yang menjulang. Projek penerokaan seharusnya membawa manfaat yang besar kepada Indonesia.

Kerajaan bersedia menerima anggaran hasil kasar sebanyak AS$1.24 bilion secara kumulatif sehingga 2035 dan projek itu juga akan meningkatkan eksport gas asli ke Vietnam dengan ketara dan mengukuhkan kedudukan Indonesia sebagai pengeluar gas utama.

Walau bagaimanapun, ia tidak akan murah. Kos pelaburan dan operasi dianggarkan masing-masing berjumlah AS$1.05 bilion dan AS$2.02 bilion.

Lokasi projek juga sangat dipertikaikan. Blok Tuna terletak berhampiran Kepulauan Natuna Indonesia, dalam zon ekonomi eksklusif Indonesia.

Walau bagaimanapun, secara geografi ia lebih dekat dengan Vietnam berbanding dengan seluruh Indonesia. Harbour Energy, syarikat yang ditugaskan untuk mengusahakan projek itu, juga merancang untuk membina saluran paip yang akan mengeksport kebanyakan gas ke Vietnam.

“NINE-DASH LINE”

Lebih penting lagi, blok Tuna terletak betul-betul dalam “nine-dash line” yang didakwa terkenal oleh China, mencetuskan kebimbangan bahawa China mungkin cuba campur tangan dalam pengekstrakan gas asli Indonesia. Setakat ini, respons China terhadap penerokaan di blok Tuna adalah sederhana. Ia membuat bantahan rasmi kepada kementerian luar negeri, yang disambut secara tidak endah oleh pihak penerima.

Di darat, China telah menggunakan kekerasan yang agresif, menghantar kapal awam dan pengawal pantai ke kawasan penerokaan dengan niat untuk menimbulkan perasaan gentar. Tentera laut Indonesia telah bertindak balas dengan menghantar beberapa kapalnya sendiri.

China telah menggunakan taktik yang sama terhadap penuntut Asia Tenggara lain di Laut China Selatan. Pada September hingga Oktober tahun lalu, China menghantar armada kapal sokongan dan kapal militia untuk menghalang penerokaan minyak di zon ekonomi eksklusif Malaysia. Pada bulan Jun, Pengawal Pantai China dan kapal militia maritim menghalang tentera Filipina daripada sampai ke garison mereka di Thomas Shoal yang diduduki Filipina.

TERDEDAH DALAM PASARAN TENAGA GLOBAL

Dari sudut pandangan China, ia mempunyai alasan kukuh untuk mengekalkan tuntutannya di Laut China Selatan secara agresif.

Negara ini amat terdedah kepada kejutan dalam pasaran tenaga global. Ia mengimport sebahagian besar tenaganya, dan sumber domestiknya sama ada tidak berdaya maju dari segi ekonomi atau kos pengeluaran disekat oleh dominasi perusahaan milik kerajaan.

Buat masa ini, China mempunyai akses kepada minyak Rusia yang murah, tetapi ini tidak dijamin. Dalam jangka pendek, ia memberi leverage kepada pembeli penting minyak Rusia dan kuasa tawar-menawar yang lebih besar untuk mendorong harga minyak yang lebih rendah.

Bagaimanapun, ia juga menyerlahkan cengkaman kuat Barat terhadap pasaran kewangan dan minyak global kerana syarikat perkapalan dan insurans China setakat ini terbukti enggan membawa dan menginsuranskan minyak Rusia.

Walaupun kejayaan berdekad lamanya dalam meningkatkan tekanan ke atas negara penuntut lain di Laut China Selatan, perkembangan baru-baru ini nampaknya telah mengubah arus terhadap China. Negeri-negeri penuntut meningkatkan pertahanan mereka.

Vietnam telah meluaskan penambakan pulaunya pada tahun 2022, mewujudkan hampir 170 hektar tanah baharu. Pencerobohan China telah mendorong Filipina dan Vietnam, musuh lama China dan lebih dekat dengan Amerika Syarikat. Dan tindakan China telah mencetuskan peningkatan perbelanjaan pertahanan di seluruh rantau ini dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Kesimpulan baru-baru ini mengenai sempadan maritim antara Vietnam dan Indonesia telah membersihkan zon ekonomi eksklusif masing-masing, mungkin menjalin laluan bagi negara anggota Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) lain untuk bersatu dalam rundingan Tatakelakuan.

PELUANG BERUNDING DENGAN CHINA

Terdapat juga tekanan domestik yang memuncak di China. Kegawatan hartanah dan penuaan demografi yang berterusan telah melemahkan pertumbuhan domestik dengan ketara, membawa kepada pergantungan China yang lebih besar kepada pasaran global. Selain itu, risiko konfrontasi yang semakin meningkat dengan Amerika Syarikat, ditambah pula dengan krisis ekonomi global dan kemungkinan krisis kewangan yang semakin meningkat.

Terdapat tanda-tanda sikap China yang semakin lemah dalam diplomasi global. Peralihan kakitangan baru-baru ini daripada menteri luar, Wang Yi dan jurucakap Zhao Lijian kepada Geng Qin yang lebih mesra AS dan Wang Wenbin boleh memberi isyarat kepada China bersedia untuk merundingkan syarat yang lebih baik dengan negara yang menuntut.

Indonesia dan negara penuntut lain harus menggunakan peluang ini untuk kelebihan mereka.

Mereka harus menetapkan matlamat yang boleh diukur, seperti mengurangkan pencerobohan oleh kapal China ke dalam zon ekonomi eksklusif masing-masing, dan kemudian menumpukan semua alat untuk mencapai matlamat tersebut. Mereka juga harus menyasarkan untuk meningkatkan ketelusan perjanjian antara negara anggota dan China, termasuk projek Inisiatif Belt and Road, di mana China mempunyai pengaruh yang ketara.

Satu lagi langkah yang mungkin untuk meningkatkan kesahihan dan mengakses deposit sumber asli adalah dengan menjemput syarikat minyak dan gas China atau syarikat asing lain untuk beroperasi di laut yang dipertikaikan dengan negara penuntut masih memegang pemilikan majoriti. China kemudiannya boleh membina rangkaian saluran paip dan infrastruktur yang menghubungkan penerokaan baharu ke bandar perindustriannya, memastikan bekalan tenaganya tetapi juga memastikan pembeli dari negara yang menuntut.

Walaupun mungkin mengambil sedikit masa untuk dilaksanakan, berkongsi sumber laut adalah lebih baik daripada alternatif di tengah-tengah krisis tenaga yang semakin teruk.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *